En webbutik som drar in pengar

Jag fortsätter mitt ”korståg” på nätet, i jakt på den ultimata inkomstkällan.
Nu har jag plockat in pengar både genom att svara på marknadsundersökningar, skriva artiklar och sälja annonser på min hemsida. Och plånboken har redan blivit lite tjockare.
Förmodligen kommer både artiklar och hemsida att generera större inkomster efter hand. Men, jag tänker inte nöja mig här.
Nu har jag fått upp ögonen för hur stora möjligheter det finns att tjäna pengar på internet, att jag måste prova på ännu fler.
Som de flesta andra har jag både sålt och köpt på Tradera, Blocket och E-Bay, och det är helt otroligt hur priserna kan stiga när kundkretsen blir stor.
Det gör att jag börjar tro att det skulle kunna vara riktigt lönsamt att driva en webbutik.
För det första når man ju en mycket större kundkrets på nätet, och att man inte behöver hyra lokaler för sin verksamhet ger ju också en klar fördel framför en fysisk butik.
Jag skulle aldrig ha kommit på idén att öppna en vanlig butik här, men med internet som marknad borde det gå att få det hela lönsamt.
Men, för att få en webbutik lönsam räcker det förstås inte med att bara ta en mall och lägga upp sina varor.
Att använda någon av de färdiga koncepten för butiken är inget fel. Men, det gäller sen att ständigt uppdatera butiken och göra den attraktiv för kunderna. Men, det viktigaste av allt är förstås att locka kunderna till butiken. Jag måste helt enkelt skapa trafik till min webbutik, och det är kanske den del som kommer att kosta mest, både i pengar och arbetsinsats.
Det gäller att hamna högt i listan hos sökmotorerna, så att det är till just min butik man hittar när man söker på nyckelord som har med mitt sortiment att göra.
Jag inser att det inte är mindre jobb med en webbutik än en fysisk butik om man vill få den att gå bra. Eftersom nöjda kunder återkommer måste jag också se till att ha en bra kundservice, och förstås kunna erbjuda olika betalningsmetoder.
Så, det är verkligen inte bara att lägga ut några varor i butiken och tro att kulorna ska trilla in.
Även om man når oändligt många fler kunder på nätet är också konkurrensen betydligt större.
Min taktik här, innan jag drar igång min egen webbutik, är att titta runt på en massa olika butiker med ungefär det utbud jag tänkt mig, och försöka analysera hur de bästa har lagt upp sin handel. Eftersom jag strävar efter att ha en butik som är så bra att jag själv skulle välja den, gäller det att ta reda på hur de bästa bär sig åt, och vilka lösningar som ser ut att fungera bäst.
Det finns mycket information att hämta innan man öppnar en webshop, men jag tror att man lär sig allra mest genom att studera de som fungerar bra.